×

אזהרה

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

JFTP: :connect: Could not connect to host ' mushecht2.HAIFA.AC.IL ' on port ' 21 '

ארכאולוגיה ימית

צוללנים אוחזים בחלק מהספינהצוללנים אוחזים בחלק מהספינהארכאולוגיה ימית היא תחום מחקר המתמקד בחקר השרידים בחוף ובים, המעידים על פעילות האדם בעבר, הקשורה ישירות לים, כמו נמלים, יישובים טבועים, כלי שיט, בריכות דגים, בריכות מלח ותעשיית הארגמן.

החפירות התת־ימיות התפתחו בעקבות המצאתם של מתקני צלילה בשלהי מלחמת העולם השנייה, ועם הפיכתה של הצלילה לנגישה לכול. חפירה בים מציבה אתגר מיוחד בשל הבעיות הטכניות הקשורות בהפעלת ציוד וצוללים במים, ובשל היות הים גורם דינאמי ומשתנה. בעיה זו בולטת בייחוד בחפירה קרוב לחוף, שבה נדרש לעבוד רק בים שקט לחלוטין, וגם אז משטר הזרמים גורם לחול לכסות את האתר מחדש. עם חלוף השנים ועם הניסיון הרב שהצטבר מעבודת משלחות חפירה רבות במחקר תת־ימי (בצרפת, באיטליה, בסקנדינביה, בתורכיה ביוון ובישראל), הומצאה השיטה הנהוגה גם היום, והיא חפירה באמצעות Air-lift – מכשיר שאיבה בעזרת אוויר דחוס, או Dredger – מכשיר שאיבה בעזרת זרם מים. בעזרת שני המכשירים אפשר לפנות את החול למרחק ולחשוף את ממצאי החפירה.

ראשון החוקרים בארץ בתחום זה הוא ד"ר אלישע לינדר, אשר ייסד בראשית שנות השישים של המאה הכ' את "האגודה לארכאולוגיה תת־ימית". זו ערכה סקרים וחפירות בכמה אתרים תת־ימיים בים התיכון ובים סוף. על יסודות עמותה זו הוקמו בשנת 1972 החוג לציוויליזציות ימיות והמכון ללימודי־ים באוניברסיטת חיפה, העוסקים עד היום במחקר ובהוראה בתחום הארכאולוגיה הימית – החופית והתת־ימית.

מבנה כלי שייט עתיקים

 הספינה ממעגן מיכאל במוזיאון הכט הספינה ממעגן מיכאל במוזיאון הכטלא ידוע מתי הפליג האדם בפעם הראשונה בים התיכון, אך נראה שהתרחשות זו אירעה לפני עשרות ואולי אף לפני מאות אלפי שנים, באמצעות גזעי עצים, או בדוברות קנים. 
כלי השיט העתיק ביותר, שנבנה מחלקי עצים, הידוע היום, הוא הספינה המלכותית של המלך פרעה חופו (2650 לפסה"נ), שחלקיה נמצאו בפירמידה בגיזה. הספינה נבנתה בשיטה המכוּנה "ציפוי קודם", שבה גוף הספינה, הציפוי, נבנה תחילה, וחיזוקי הרוחב הצלעות, הותקנו לאחר מכן. חלקי הספינה של חופו חוברו זה לזה בכפיסי עץ, שהוכנסו למגרעות מתאימות בלוחות סמוכים ובחבלים.

קרא עוד...

שימור עץ הספינה ממעגן מיכאל

הספינה בתצוגה במבט מלמעלההספינה בתצוגה במבט מלמעלה

לאחר השלמת חפירתה של הספינה ואתרה, והוצאת כל הממצאים, פורק גוף העץ לחלקים, ואלה נשלו מן הים זה אחר זה על גבי מנשאים מיוחדים. הוצאו כמה אלפי פריטים, במגוון גדלים, מסנטימטרים בודדים עד לשדרית, שאורכה 8.26 מ'.

קרא עוד...

גילוי הספינה ממעגן מיכאל

צוללנים באתר גילוי הספינה במעגן מיכאלצוללנים באתר גילוי הספינה במעגן מיכאלהספינה התגלתה באוגוסט 1985 בידי אמי אשל, חבר קיבוץ מעגן מיכאל, בעת שצלל במרחק של כ־70 מטר מהחוף. התברר שמצבור האבנים, כלי החרס והעץ, שבהם הבחין הצולל בעומק של כשני מטרים, שייכים לספינה עתיקה. בדיקות פחמן 14 וממצא כלי החרס תארכו את הספינה לשלהי המאה הה' לפסה"נ (400 לפסה"נ בקירוב).

קרא עוד...

הרפליקה

הובלת דגם הספינה העתיקה ממעגן מיכאלהובלת דגם הספינה העתיקה ממעגן מיכאלאחד הכלים להרחבת ידיעותינו על ספנות בעת העתיקה ולהבנת שיטות הבנייה של כלי שיט קדומים, הוא בניית רפליקה. במהלך תהליך הבנייה, המשחזרת במדויק את הספינה המקורית בקנה מידה של 1:1, נלמדים לעומק מאפיינים שונים של שיטת בניית הספינה העתיקה.

קרא עוד...

הממצאים העיקריים

 

הוצאת עוגן הספינההוצאת עוגן הספינה

אבנים וסלעים במשקל כולל של כ־12.5 טונות נמצאו במהלך החפירה, מרביתם מסוג צִפחה כחולה, ומיעוטם ממקור וולקני וגיר. נראה כי הצפחה הייתה המטען שנשאה הספינה; הצפחה שימשה ליצירת כלי נוי ולבניית גגות ורצפות. מקור הצפחה זוהה באי היווני אוויה (מצפון־מזרח לאתונה).

קרא עוד...

נתיבי שייט קדומים בים התיכון

מפת נתיבי שייט פניקיים, האלף הראשון לפסה"נמפת נתיבי שייט פניקיים, האלף הראשון לפסה"נהנתונים האקלימיים של הים התיכון – שהוא ים סגור, מוקף יבשות וזרוע באיים – והצרכים הכלכליים של האוכלוסיות שחיו לחופיו הכתיבו את עונות ההפלגות ואת התגבשות נתיבי השייט. נראה שכבר בתקופות פרהיסטוריות נבנו כלי שייט שהפליגו בים הפתוח, למשל בין איי הים האגאי או שחצו את מְצָר גיברלטר.

קרא עוד...