העוגב העתיק, אשר הותקן באודיטוריום מוזיאון הכט, משולב בקונצרטים, בפסטיבלים למוסיקה ולעיתים אף בכנסים וימי בעיון. בעשרים השנים האחרונות נבנו בארץ כמה עוגבים חדשים, אך העוגב שבאודיטוריום המוזיאון הינו אחד מהגדולים שביניהם.
מאפייני העוגב
אורך חזית העוגב כשבעה וחצי מטרים וגובהה כחמישה מטרים. המשקל הכולל של העוגב הינו כשמונה טונות. לעוגב 1706 חלילים, שאורכם בין שלושה מטרים לסנטימטרים ספורים.
בעשרים השנים האחרונות נבנו בכנסיות בארץ כמה עוגבים חדשים, אך רק שלושה מהם הינם גדולים, במקצת, מן העוגב שבאודיטוריום מוזיאון הכט.
לעוגב החלילים שבאודיטוריום מוזיאון הכט 33 מערכות צליל (ריגסטרים). אלה נשלטות על־ידי שתי מקלדות, לנגינה בידיים (מנואלים), ועל־ידי מקלדת דוושות, לנגינה ברגליים (פדלים). מנעד המנואלים כולל 58 צילים ומנעד הפדלים כולל 32 צלילים. החומר הצלילי המרכיב את העוגב, הינו בעל ערך היסטורי־מוסיקלי רב, מעיוון שטורי החלילים היו במקור שייכים לעוגבים עתיקים.
העוגב מייצג שלוש אסכולות של אמנות בניית עוגבים, המרכיבות את שלוש החטיבות של העוגב:
המקלדת הראשונה בנויה סביב החטיבה הראשית של עוגב אנגלי משובח, אשר נבנה ב־1904 עבור קתדרלת סנט ג'ורג' בירושלים. מן העוגב האנגלי השתמרו הדוכן המקורי ושבעה טורים מקוריים של חלילים שעמדו עליו. אלה שובצו במקלדת הראשונה, בתוספת של שלושה רגיסטרים: חצוצרה (מעוגב איטלקי עתיק), חלילי בס עמוק (מעוגב גרמני עתיק) ומקסטורה (חדשה מהולנד).
המקלדת העליונה שייכת לחטיבה המשלימה, המבוססת על דוכן חלילים מקורי מונציה משנת 1868, והיא נושאת את חתימת בונה העוגב הידוע בצאני. באגף זה נותרו חלילים בודדים בלבד, והיה צורך לשחזר מחדש את כל טורי החלילים בכדי שיתאימו למסורת ולסכנון הונציאניים. החברה הנודעת לבניית עוגבים "רופאטי" סיפקה את המידע הדרוש להשלמתם ואף בנתה את הריגסטרים לפי המתכון הונציאני.
אגף הפדלים, החטיבה השלישית, משרת את שתי החטיבות של המקלדות ולכן חייב להתאים לשני סגנונות. מסיבה זו הוא עשיר במיוחד במגוון צליליו. ראוי לציין, שמלבד תפקידו של הפדל בליווי, יש לו תפקידים עצמאיים ואף סולניים.
מערכת ההנשפה בנויה בסגנון הישן של ריאות קיבול גדולות (בדומה לסרעפת של זמר טוב). אלה מגיבות לשינוי נפח בצורה גמישה ורכה, ואין בהן את הנוקשות של הצליל התוקפני, המאפיינת את מרבית העוגבים החדשים.
המנגנון המקשר בין אצבעות הנגן לבין החלילים הינו מכאני ישיר, מלבד כמה חלילי בס גדולים באגפים ובחזית העוגב.
חזית העוגב עוצבה בתיאום ובשיתוף בין בונה העוגב לבין אדריכל האודיטוריום, ויועץ האקוסטיקה. גם כאן נעשה שימוש בחומר עתיק מקורי בתוספת השלמות ושחזורים.
סיפורו של העוגב באודיטוריום מוזיאון הכט